Svět tisku | Typo | Papír a celulóza | Další produkty | Tržiště | Adresáře a profily | Společnost | Zeptejte se...

Neville Brody: co teď?
Pavel Zelenka - TYPO

Pochybuji, ze by se v oblasti grafického designu našel člověk, který by neznal jeho jméno nebo pár jeho prací. S Nevillem Brodym jsem hovořil na druhé mezinárodní typografické konferenci na makedonské univerzitě v řecké Soluni. Brody se stal modlou, ale není to znát. Mluví pomalu uklidňujícím hlasem, soustředí se na každé slovo. Nechtěl jsem mrhat jeho časem a pokládat mu tytéž otázky, na které musí jistě odpovídat při každém interwiew. Neptal jsem se tedy ani na začátek osmdesátých let, ani na časopis FACE, obaly hudebních nosičů nebo další notoricky známé věci...

 

Když jsem si nedávno prohlížel vaše dvě dosud vydané knihy, napadlo mě, čím se budete zabývat v té třetí. Druhý svazek The Graphic Language of Neville Brody vyšel v roce 1994. Na čem jste tedy pracoval minulých deset let?

Nejvíc ze všeho jsem se ve svém studiu věnoval péči o mladé designéry. Udělal jsem možná méně své vlastní práce, ale o to víc jsem podporoval ostatní. Příští kniha by se měla týkat projektu Fuse, protože to je téma, které si rozhodně zaslouží zpracovat. Mohl bych zaplnit čtyři sta pět set stran, psát o každém tématu, fontu, pojmu… Byl by to velice objemný svazek.

Hned potom napíšu knihu o Research studios. A pak půjdu do důchodu. Budu kreslit a malovat a pak teprve možná vydám Knihu Tři.

Za poslední dobu jsem toho udělal mnoho, ale ne zase tolik, abych o tom psal knihu. Prostě nechci vydat knihu nesmyslů.

 

Tak jinak – ve své přednášce jste zmínil přinejmenším jedenáct klientů, pro které jste v poslední době pracoval. Kdybyste měl zmínit ty nejdůležitější, kteří by to byli?

No dobře. Třeba Macromedia je pro mě velice významný projekt. Jde o práci pro velmi obchodně zaměřenou společnost a zároveň o docela kreativní zakázku. Pro mě to byla veliká výzva, protože se tahle moje práce dostane do každé reklamní agentury, do každého grafického studia na celém světě. A také si myslím, že je to nejlepší věc, jakou jsem kdy udělal. Dříve totiž zákazníci vyhazovali celé softwarové balíky do odpadků, jak byly mizerné. A další klienti? Ani nevím. Myslím, že třeba to, co jsem dělal pro FontShop a projekt Fuse, bylo velice dobré. Úplně nejlepší práci však odvádějí moji designéři ve studiu; samo studio je pro mě tím vůbec nejlepším projektem.

 

Když už jste to zmínil, na jakém principu funguje vaše studio? Kdo je autorem nových nápadů?

Každý. Uspořádání studia není vertikální, ale horizontální. Nejsem art director. Možná se někdy naskytne projekt, který řídím přímo a ostatní mi jen pomáhají, ale většinou dělají práci sami grafici. Mají svého klienta a přicházejí s vlastními nápady. Někdy na ně dohlížím, jindy ne. Za normálních okolností se do zakázky vložímjen v případě, že něco nejde, jak by mělo. Pokud všechno funguje, nepletu se do toho. To je můj přístup. Domnívám se, že být dobrým art directorem znamená vybrat si správné lidi. Když jsem pracoval pro časopis Face, vybíral jsem si fotografy, ale neříkal jsem jim, jak mají pracovat. Vybral jsem je, protože jsem jim důvěřoval.Takže když jsem jim dal prostor, odvedli skvělou práci.

 

Všiml jsem si, že projekt Fuse trochu upadá. V letech 1991–94 jste vydali devět čísel, ale trvalo skoro deset let, než vyšlo dalších devět. Myslíte, že experimentální typografie vyčerpala nové myšlenky a neotřelé tvůrce?

Fuse měla dopad, jaký jsme od ní očekávali. Byla jako laboratoř, kam lidé přicházeli experimentovat s vizuálním jazykem. Abstrakci najdeme ve výtvarném umění, v hudbě či literatuře, takže proč ne v typografii? Počítače osvobozují design stejně, jako fotografie osvobodila malbu. Ještě stále je před námi mnoho práce, mnoho neprozkoumaného, takže duch pokračuje a v budoucnu se přizpůsobí novým formám.

 

Pojďme se věnovat problému originality. Je to jen můj dojem, že je stále těžší dospět v grafickém designu k něčemu opravdu originálnímu?

Je to dokonce úplně nemožné! Není těžké být originální, je jen těžké originálním způsobem přemýšlet. Pro mě je to stejné jako s hudbou: všechno už je nasamplované. Jelikož je všechno digitalizované, všichni mají stejné fonty. Dříve tomu tak nebylo, ale dnes máme všichni stejné fonty, přístup ke stejným fotografiím, všichni navštěvujeme stejné internetové stránky a čteme stejné knihy o grafickém designu. O originalitě nemůže být řeč.

 

Klienti ale pořád potřebují chránit své registrační známky a pořád vyžadují alespoň určitou míru originality…

Abych byl upřímný, většina klientů dnes vlastně vyžaduje práci, která vypadá stejně jako všechno ostatní. Nechtějí ani originální dílo, ani za něj nechtějí platit. Jistě, můžete jim nabídnout písmo na zakázku, ke kterému si koupí autorská práva, ale lidé dnes nemají o originální práci zájem. Bojí se příliš velké míry svobody. Očekávám však, že se brzy objeví něco opravdu originálního. Myslím, že se dnes mnoho studentů bojí riskovat.Chtějí dělat jen manufakturní designérskou práci. V Londýně je knihkupectví Magma…

 

…ano, to znám, je skvělé.

Pak mi tedy jistě potvrdíte, že si tam člověk připadá jako v cukrárně. Prodávají taková cukrátka pro oči. Člověk se jich rychle přejí, ale stále se necítí uspokojen…

 

Co originálního máte na mysli? Jaký nový styl očekáváte?

Předpokládám, že to bude nový druh analogového stylu. Chystáme se uspořádat další konferenci Fuse a já jsem zrovna včera přišel na téma: bude post-digitální. Domnívám se, že návrat k analogovému stylu je vlastně lekce, kterou nám dal styl digitální. Půjde tady o nový analogový prostor. Nový analogový styl bude osobnější, lidštější, věci se budou vytvářet ve skutečném prostoru, člověk si u toho umaže ruce. Vlastně to nebude ani tak styl. Spíš nový názor.

 

Analogovým máte na mysli třeba ručně nakreslené?

Nakreslené a využívající interaktivitu, avšak ve fyzickém prostoru. Je to vzrušující představa – nový analogový prostor, který bude ještě dynamičtější… Bude to opravdu zvláštní.

 

Existuje po tolika letech vašeho působení v grafickém designu ještě nějaká práce, na kterou se těšíte a která vám udělá radost?

Začal jsem se zase zabývat kresbou podle modelu. Chodím třikrát týdně na hodiny do umělecké školy, někdy se mi kresba povede, jindy nestojí za nic. Baví mě to teď nejvíc ze všeho. Chci znovu a znovu zkoušet riskovat – tedy pracovat zase rukama. Také velice rád přednáším. Je to náročné, je to výzva, prostě to není jednoduché. Myslím, že mým hlavním úkolem je dnes přednášet, pokoušet se prezentovat myšlenky a způsob myšlení, filozofii, která v pozadí designu stojí. Těší mě všechno, co dělám.

 

Ve své přednášce jste zmínil odpovědnost, jakou má v dnešní době grafický designér. Co přesně jste měl na mysli?

Pokud svou prací můžete manipulovat lidským myšlením, musíte si toho být plně vědom. Grafický design je velice manipulativní obor. A většina lidí (designérů) o tom dostatečně nepřemýšlí. Myslí jen na to, co klient kupuje. Nechci si hrát na moralistu, ale musíme vědět, zda se snažíme jen někoho přesvědčit, aby si koupil určitý produkt, nebo jestli chceme změnit jeho způsob myšlení. Musíme si být vědomi toho, jaký dopad naše práce má.

Je jednoduché si říct: „Tak jo, uděláme tomuhle produktu logo, tady máte účet a nashle. Další prosím…“ Grafický designér ale reprezentuje společnost stejně jako jeho klient. A je to obousměrné – musíme vzdělávat klienty, kde to jen jde.

 

Přesto ale musíte platit složenky a mít na nájem…

To ano, ale existuje určitá míra. V jistém bodě už začíná chamtivost. Lidé budou vždycky říkat „musíme přece z něčeho žít“, ale my jako lidské bytosti vlastně tolik k přežití nepotřebujeme. Musíte mít samozřejmě na zaplacení nájmu, ale musíte mít také určitou zodpovědnost. A to je mnohem důležitější.

 

Myslíte tedy, že třeba konzerva s kočičím žrádlem si nezaslouží pěkný obal?

To ne, ale myslím si, že si ho nezaslouží třeba cigarety. V minulosti jsme například odmítli pracovat pro Jihoafrickou republiku kvůli politickým poměrům v zemi. Všichni děláme věci, které dělat nemusíme. Je to ale těžké, protože jsme všichni součástí jedné velké společenské smlouvy. Jistě se shodneme na tom, že naftařské společnosti jsou špatné, ale přesto nepřestaneme jezdit autem.

 

Pracujete také pro charitativní a neziskové organizace?

Ano, pracujeme pro ně. Problematika charitativních organizací je velice složitá. Lidé často pracují pro charitu, ale já raději spolupracuji s velkými společnostmi, které se snažím přimět k charitativní činnosti. Domnívám se, že je to tak lepší.

Když nás však někdo poprosí, abychom se ujali nějakého charitativního projektu, obvykle mu přikývneme. Pracujeme pro umělecké instituce, od nichž většinou nedostaneme téměř nic. A přednášky jsou svým způsobem také charitativní činnost. Ani za ně nic nedostanu…

 

Děkuji za rozhovor.

 

ODKAZY A DOPORUČENÁ ČETBA / LINKS AND RECOMMENDED READING

Neville Brody’s home studio grafické studio Nevilla Brodyho: www.researchstudios.com
Fuse web page webová stránka projektu Fuse: www.researchstudios.com/fusehome.htm
Jon Wozencroft: The Graphic Language of Neville Brody, Thames & Hudson 1988
Jon Wozencroft: The Graphic Language of Neville Brody 2, Thames & Hudson 1994

 

Článek vyšel v časopise TYPO 10.


Reakce na článek



Poslat reakci na článek

Relevantní články

× LADISLAV SUTNAR A TYPOGRAFIE (1. 7. 2018 - )






Vytisknout stránku

2018
Téma čísla:
Vybrané polygrafické profese
FESPA 2018
Aplikace správy barev ProductionApp
Speedmaster XL 75 Anicolor 2
Barbieri Spektro LFP qb
Reklama Polygraf 2018
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. 8. 2018
Labelexpo Americas 2018
Chicago, 25.–27.9.2018
www.labelexpo-americas.com

30. 7. 2018
FachPack 2018
Evropský veletrh
obalů, procesů a technologií
Norimberk, 25.–27.9.2018
www.fachpack.de/en

1. 5. 2018
Reklama Polygraf 2018
25. ročník mezinárodního veletrhu reklamy, polygrafie, obalů a inovativních technologií
Praha, 29.–31.5.2018
reklama-fair.cz

15. 2. 2018
EmbaxPrint
27.2. - 2.3. 2018
Mezinárodní veletrh obalů a tisku

+++ archiv krátkých zpráv
Tisk levně - Kvalitní tisk levně

 
Vyplňte e-mail do pole a odešlete.
E-mailové zprávy budete dostávat max. 5x týdně ...
Společnost | Kontakty | Předplatné | Archivy
© 2004 - Svět tisku - Veškeré obsahy podléhají autorskému zákonu. Kopírování či jiné použití zde uveřejněných částí pouze se souhlasem spol. Svět tisku
Generuje redakční systém Buxus společnosti ui42.
Designed by BlueCube.cz.