Svět tisku | Typo | Papír a celulóza | Další produkty | Tržiště | Adresáře a profily | Společnost | Zeptejte se...


Digitální zrcadlovky na českém trhu
Roman Křivánek - Svět tisku

Oblast digitální fotografie se v posledních letech stále více rozvíjí. Dnes se již můžeme setkat s celou řadou digitálních přístrojů od více či méně renomovaných výrobců. O kvalitě jednotlivých zařízení lze vést dlouhé polemiky, pravdou ovšem zůstává, že mezi nejkvalitnější přístroje lze bezesporu řadit digitální zrcadlovky.

 

Ve fotografickém světě je pojem zrcadlovka známý prakticky od doby vzniku fotoaparátu nebo alespoň prvního použitelného fotoaparátu. Systém, kterým se může fotograf dívat přímo přes objektiv a který tak umožňuje přesné zaměření a také zaostření objektu, je podle názoru mnoha expertů to nejlepší, co kdy v klasickém „fotosvětě“ vzniklo. Slovo klasický je zde na místě, protože pokud bychom měli brát v potaz všechno, co je možné s fotografií spojovat, pak je asi tou nejúžasnější věcí vznik digitálních fotoaparátů. A pokud skloubíme tyto dvě vlastnosti, tedy zrcadlovku a digitální fotoaparát, vznikne přístroj, jenž si rozhodně zaslouží přinejmenším uznání. Dnes se píše rok 2004 a na trhu je o digitální zrcadlovky velký zájem. Snad každý ze světových výrobců se nějakým modelem digitální zrcadlovky pyšní.

 

V čem je vlastně výhoda zrcadlovky?

Na tuto otázku jsme si odpověděli již v úvodu. Díky systému zrcadel či díky polopropustnému hranolu může fotograf sledovat fotografovaný objekt přímo skrz objektiv. Tím je prakticky vyloučeno, aby v záběru bylo něco jiného, než skutečně chce. To se může projevit například při pořizování makrosnímků, kdy je fotografovaný objekt velmi blízko objektivu a obraz v hledáčku je přece jen posunutý. Také je zde velká výhoda v aktuálním zobrazení podle druhu použitého objektivu a dokonce jsou tyto fotoaparáty schopny i zobrazení průhledu objektivem s použitím dané clony. Jistě si mnozí řeknou, že to je možné sledovat u digitálních fotoaparátů i na jejich displejích na zadní straně. To je sice pravda, ale displej jako takový je už „složenina“ pixelů (neboli digitální) a obraz, který přináší, je ve skutečnosti jakýmsi náhledem toho, co vytvoříme. V žádném případě ale nemůže nahradit analogový průhled objektivem, kdy jsou všechny detaily zobrazeny jako ve skutečnosti.


Digitální přístroj Canon EOS-1Ds

 

Pravé digitální zrcadlovky neboli DSRL

Na trhu je sice obrovské množství digitálních fotoaparátů, ale jen mizivé procento z toho jsou skutečné digitální zrcadlovky. Definice by mohla znít tak, že skutečné digitální zrcadlovky využívají technologie, která umožňuje průhled fotoaparátem s tím, že není narušena budoucí „cesta obrazu“ na CCD případně CMOS čip. Toto vysvětlení sice může někomu dostačovat, nicméně podle našeho názoru je malé množství digitálních zrcadlovek spojené s jejich relativně vysokými cenami čistě jen marketingový tah a s technologií zpracování obrazu má jen málo společného. Jediné, v čem je vysvětlení pravdivé, je fakt, že před vlastním CCD nebo CMOS snímačem je v případě zrcadlovky soustava pohyblivých částí, které je potřeba sladit tak, aby jejich funkčnost byla stoprocentní. Ale to je přece u klasických kinofilmových zrcadlovek stejné a jejich ceny jsou na zcela jiné úrovni. A pokud si vezmeme cenu klasické kinofilmové zrcadlovky a připočítáme cenu kvalitního digitálního fotoaparátu (i když by nám stačila vlastně jen elektronika), rozhodně nám nevyjde cena digitální zrcadlovky. Ale dost polemik o cenách; podívejme se raději, co nám přední „komerční“ výrobci fotoaparátů nabízejí.

 

„Pseudozrcadlovky“

Na trhu se kromě klasických DSRL přístrojů objevují také zrcadlovky, jež ve skutečnosti klasickými zrcadlovkami nejsou. Místo optických hranolů a zrcadel mají opět jen displej, i když s velice vysokým rozlišením. Těmto „zrcadlovkám“ se běžně říká EVF – podle technologie hledáčkového displeje. Tyto přístroje mají z velké většiny pevný objektiv s poměrně velkým zoomem a jejich elektronika je doslova nabitá funkcemi. Bohužel i přes zmíněné vysoké rozlišení displeje se tyto přístroje nemohou s klasickými optickými zrcadlovkami srovnávat. To ale neznamená, že by tento typ digitálních fotoaparátů neměl své příznivce. EVF jsou většinou levnější a díky zmíněným zoomům a poměrně kvalitním objektivům mohou vytvářet velice pěkné a kvalitní snímky.

 

Některé z modelů klasických zrcadlovek DSLR na našem trhu

Na českém a slovenském trhu v současnosti najdeme celou řadou modelů digitálních fotoaparátů řadících se do kategorie digitálních zrcadlovek. Pro snazší orientaci jsme vybrali některé modelové příklady jednotlivých výrobců tak, aby si čtenář mohl udělat obrázek, s jakými přístroji se lze setkat.

 

Canon EOS 300D

Podrobná recenze tohoto fotoaparátu se v nedávné době objevila i na stránkách Světa tisku. Tento přístroj je v současné době jedinou klasickou zrcadlovkou s cenou kolem čtyřiceti tisíc korun (kit včetně objektivu EF-S). Jeho velkou výhodou jsou výměnné objektivy řady EF, případně EF-S. Řada EF přísluší klasickým kinofilmovým přístrojům a tím pádem jde o velice široký výběr, zahrnující přibližně 60 modelů. Tento přístroj je ideální jako digitální model pro profesionální či poloprofesionální vlastníky klasického fotoaparátu Canon se zmíněnou řadou objektivů, protože ti mají zcela jistě v zásobě dostatečné množství objektivů. Trochu znevýhodňující je v dnešní době rozlišení, které je „pouze“ 6 megapixelů, vzhledem k tomu, že na trhu jsou již běžně dostupné přístroje s osmi milióny bodů. Na druhou stranu právě možnost výměny kvalitních objektivů a jejich kombinování dělá z digitální zrcadlovky Canon EOS 300D skutečného leadera mezi amatérskými zrcadlovkami z pohledu poměru ceny a kvality.

 

Canon EOS-1Ds

Na opačném konci kvalitativního (a především také cenového) spektra digitálních zrcadlovek stojí model Canon EOS-1Ds. Neustálým zkvalitňováním CMOS snímače, který byl (a mnohými stále ještě je) považován za kvalitou horší než klasické CCD a také výraznými inovacemi v elektronických obvodech vytvořili tvůrci přístroje EOS-1Ds velmi dobrý, nejen reportážní přístroj, který je schopen zaznamenat sekvence ve sledu 10 snímků (3 snímky/s) s maximálním rozlišením přes 11 miliónů pixelů. Tohoto rozlišení bylo dosaženo zvětšením plochy CMOS snímače do velikosti klasického (35 mm) kinofilmového políčka. Canon EOS-1Ds disponuje mimo jiné 45-bodovým ostřením, redukcí šumu i v případě ekvivalentu ISO 1 250, nebo deseti režimy vyvážení bílého bodu. Každý, kdo má o takový výkonný přístroj zájem, ale musí sáhnout do kapsy trochu hlouběji, protože samotné tělo vyjde na necelých tři sta tisíc korun českých i s daní. Ale profesionálům se taková cena vzhledem ke kvalitě rozhodně vyplatí.

 

Olympus E-1, Olympus E 20P

Další z předních výrobců fotoaparátů má ve své nabídce dva modely digitálních zrcadlovek. Oba mají bohužel pouze 5 miliónů obrazových bodů, a to je v současné době málo. Model E-1 (novější a také dražší) disponuje výměnnými objektivy s klasickým bajonetovým uzávěrem, což jej činí velice kompatibilní s objektivy jiných výrobců. Narozdíl od většiny digitálních fotoaparátů používá Olympus E-1 progresivní Full Frame Transfer CCD senzor, (původně vyvinutý pro pořizování statických snímků v profesionálních digitálních stěnách). FFT-CCD je výjimečný větším rozměrem jednotlivých pixelů s většími fotodiodami, takže elektrický náboj vzniklý při dopadu světla na senzor může být větší, což umožňuje dosažení lepšího poměru signálu k šumu a také širšího dynamického rozsahu. Relativně malé rozlišení se snaží společnost Olympus u svých přístrojů dohonit velice vysokou rychlostí snímání. Díky 128MB bufferu a vysokokapacitní pracovní paměti SDRAM je schopen pořídit až 12 snímků v sekvenci rychlostí 3 snímky/s, a to ve všech obrazových formátech včetně RAW. Základním nedostatkem tak u těchto fotoaparátů zůstává poměrně malá rozlišovací schopnost snímače. Cena přístroje také není nijak nízká. Za samotné tělo utratíte téměř 60 tisíc a za kit s objektivem kolem 75 tisíc (vč. DPH).



Jediná digitální zrcadlovka v portfoliu FujiFilm

 

FujiFilm FinePix S2 Pro

Jediná digitální zrcadlovka v portfoliu FujiFilm se může pochlubit 6-megapixelovým snímačem Super CCD a cenou pod 55 tisíc (vč. DPH). Parametry tohoto přístroje jsou velice podobné jako u modelu Canon EOS 300D s tím rozdílem, že místo CMOS snímače používá firma Fuji vlastní snímače Super CCD. Výhodou Super CCD snímače je diagonální uspořádání jednotlivých buněk ve tvaru včelího plástu. To umožňuje mnohem lepší interpolaci snímků než klasické „šachovnicové“ uspořádání. Podle vyjádření firmy je možné až dvojnásobné navýšení rozlišení interpolací bez znatelné zhoršení kvality obrazu. My bychom sice až tak optimističtí nebyli, ale faktem je, že na maximum interpolované snímky z přístrojů Fuji jsou téměř na stejné úrovni jako snímky ostatních výrobců používajících klasické CCD nebo CMOS snímače. Zrcadlovka FinePix S2 Pro je velice zajímavý přístroj, nicméně ani jeho cena nepatří mezi nejnižší.

 

Kodak DCS Pro SLR/c

Vzhledem k tomu, že Kodak je jedním z největších výrobců digitálních fotoaparátů, nemohl si ani on nechat ujít „závod“ zrcadlovek. Jeho cesta je ale trochu jiná, než jakou se vydali ti ostatní. Kodak totiž zcela vynechal segment amatérských zrcadlovek a zaměřil se na skutečné a v neposlední řadě také majetné profesionály. Již první pohled na model DCS Pro SLR/c naznačuje, že jde o cosi neobvyklého. Jen těžko se definuje, co je tento model zač. Jeho téměř 14-megapixelový snímač hovoří za vše. I v případě modelu Kodaku jde o snímač typu CMOS a jeho velikost je stejná jako políčko u klasického kinofilmu. Možná se tato podobnost s modelem firmy Canon jeví jako náhodná, ale opak je pravdou. Obě firmy spolu velice úzce spolupracují, což má za důsledek mimo jiné možnost použití stejných objektivů jako v případě fotoaparátů Canon, tedy objektivů řady EOS, resp. EF, EF-S. Rychlost snímání je trochu menší než v případě Canonu a činí pouze 1,7 snímku za sekundu, ale v plném, tedy 14MP rozlišení. Na druhou stranu je možné takových snímků udělat najednou až 19. Přístroj Kodak DCS Pro SLR/c je podle našeho názoru skutečným králem mezi digitálními zrcadlovkami. A to za cenu kolem 150 tisíc, což rozhodně není tolik s ohledem na možnosti přístroje.

 

Nikon D70

Posledním přístrojem v našem krátkém seznamu je zástupce firmy Nikon. Tento přístroj je v letošním roce (stejně jako mnoho dalších) novinkou a měl by se stát konkurentem výše zmíněným fotoaparátům. Jeho parametry jsou prakticky totožné s výše popisovaným přístrojem Canon EOS 300D a také cena pohybující se okolo 35 000 Kč je prakticky shodná. Takže rozhodovat se zřejmě v tomto případě budeme podle toho, zda máme či nemáme objektivy řady EF (Canon) či objektivy Nikor, jež jsou kompatibilní s fotoaparátem Nikon.

 

 

Závěr

Z předchozích řádků to sice až tak patrné není, ale v posledních dvou letech se dostává rozmach digitálních fotoaparátů do zcela nových dimenzí. Trh je doslova nasycen klasickými kompakty či EVF „pseudozrcadlovkami“ s různými zoomy. Pokud to ale někdo myslí s digitální fotografií skutečně vážně, pak se zcela jistě začne poohlížet po klasické zrcadlovce. To vědí i výrobci, a tak se digitální zrcadlovky objevují na trhu stále častěji a jejich cena se již přiblížila ceně (u některých ji i překonala) kvalitních, leč pouze displejem vybavených digitálních fotoaparátů. Na závěr můžeme s klidným svědomím říci, že je konečně z čeho vybírat.

 

Pro Svět tisku připravil Roman Křivánek


Reakce na článek



Poslat reakci na článek

Relevantní články

× Digitální fotoaparáty Canon EOS-1D a EOS-1Ds v praxi (15. 1. 2004 - Jan Wilda Drnek a Ivan Doležal)
× Profesionální digitální fotoaparáty (15. 1. 2004 - Kamil Třešňák)
× Canon EOS 300D (30. 1. 2004 - Roman Křivánek)
× Stabilizovaná Minolta A1 (25. 3. 2004 - Roman Křivánek)
× Panasonic Lumix DMC FZ10 (14. 5. 2004 - Roman Křivánek)
× Fujifilm FinePix S7000 (14. 6. 2004 - Patrik Thoma)






Vytisknout stránku

2017
Téma čísla:
KBA posouvá technologické hranice
Miyakoshi MLP-H
Koncept Push-to-Stop Heidelberg
EDP Awards pro Xerox RIALTO 900
Nová technologie Canon UVgel a tiskárna Océ Colorado 1640
KBA RotaJET řady L a VL
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10. 9. 2017
LABELEXPO EUROPE 2017
25.-28. září 2017, Brusel
9 hal, 650 vystavovatelů

29. 8. 2017
Tiskaři v Německu
Německá odborná asociace tiskařů a médií Bundesverband Druck und Medien (bvdm) zveřejnila statistické výsledky daného oboru za loňský rok. Celkový finanční obrat se zvýšil z 20,2 mld. EUR v roce 2015 na 21,1 mld. EUR, investice sledovaných společností dosáhly výše až 666 mil. EUR.
V oboru tisku a médií v Německu je evidováno 8 316 společností, ve kterých pracovalo 139 399 zaměstnanců.

8. 3. 2017
Moderní technologie v polygrafii
Katedra polygrafie a fotofyziky Univerzity Pardubice otevírá v roce 2017 XI. ročník licenčního studia.
Licenční studium je určeno pro další vzdělávání a rekvalifikaci pracovníků, kteří pracují v polygrafickém průmyslu.
Více informací ZDE.

14. 2. 2017
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Vypisuje veřejnou zakázku na dodavatele polygrafických služeb "Zajištění a dodávka tiskových, DTP a distribučních služeb pro publicitu ESI fondů".
Podrobné informace naleznete na profilu zadavatele (MMR):
nen.nipez.cz
systémové číslo: N006/17/V00000266

+++ archiv krátkých zpráv
Tisk levně - Kvalitní tisk levně

 
Vyplňte e-mail do pole a odešlete.
E-mailové zprávy budete dostávat max. 5x týdně ...
Společnost | Kontakty | Předplatné | Archivy
© 2004 - Svět tisku - Veškeré obsahy podléhají autorskému zákonu. Kopírování či jiné použití zde uveřejněných částí pouze se souhlasem spol. Svět tisku
Generuje redakční systém Buxus společnosti ui42.
Designed by BlueCube.cz.