Svět tisku | Typo | Papír a celulóza | Další produkty | Tržiště | Adresáře a profily | Společnost | Zeptejte se...


Náhledový box GTI Soft View SOFV-1e
Kamil Třešňák - Svět tisku // leden 2004

Náhledové boxy jsou neodmyslitelnou součástí profesionálního grafického pracoviště všude tam, kde je třeba pod kvalitním a standardním osvětlením pozorovat předlohy (výtisky, nebo i reálné předměty) a srovnávat je s jejich zobrazením na monitoru.

Obliba boxů má jednoduchý důvod. Jak víme, barevnost tiskovin (obecně všech předmětů) se podstatně mění podle toho, jakým světlem jsou osvětleny (jde o spektrální složení okolního světla, často zjednodušeně mluvíme o jeho teplotě). Je zřejmé, že pokud chce grafik pracovat za standardních podmínek, musí být i jeho pracoviště osvětleno standardně. Toho lze docílit buď poměrně náročnými úpravami celého pracoviště (mimo jiné pořízením svítidel, osazených normovanými zářivkami), nebo naopak, celkem jednoduše, pořízením vhodného prohlížecího boxu (ani zde se ovšem alespoň minimálnímu "zcivilizování" prostředí nevyhneme, jak jsme nakonec již několikrát psali), a jeho umístěním na vhodném místě poblíž monitoru.

Je zajímavé, že výrobců náhledových boxů není celosvětově mnoho. V tuzemsku jsou relativně známé jen výrobky německé společnosti Just Normlicht. Boxy americké značky GTI (GTI Graphic Technology), kterou dnes představíme, patří mezi velmi známé a rozšířené přístroje na americkém trhu, u nás jsou zatím zastoupeny jen výjimečně (je ale třeba přiznat, že většina pracovišť není vybavena žádným typem prohlížecího boxu).

GTI Soft View SOFV-1e

Náhledový box SOFV-1e pro prohlížení odrazných i průhledných předloh pod standardním osvětlením D5000 je v současné době jedním z nejvyšších modelů v nabídce stolních prohlížečů, jak vzhledem k rozměrům prohlížené plochy, tak i s ohledem na technické detaily.

Pokud jde o rozměry, osvětlená plocha dosahuje rozměru 43 x 56 cm pro odrazné předlohy (a je tak dostatečná k prohlížení předloh o rozměru až A3+). Pro průhledné předlohy činí rozměry prosvícené plochy 30 x 56 cm, při použití menších předloh lze přebytečnou plochu skrýt maskami.

Trubice pro osvětlení odrazných předloh jsou umístěny pod vrchním stínítkem, uvnitř masivnější zadní strany jsou pak integrovány trubice, které přes matnou plochu zadní stěny prosvětlují průhledné předlohy. Zdroje světla jsou konstruovány tak, aby v obou případech byla prosvětlená i odrazná plocha osvětlena pokud možno rovnoměrně, bez rušivých tmavších a světlejších pruhů.

Významnou výhodou tohoto modelu je digitálně řízená intenzita osvětlení. Samo řízení intenzity osvětlení je přitom třeba považovat za funkci, která je pro přesnější práci s boxem téměř nepostradatelná. Snížením či zvýšením intenzity osvětlení se lze jednak přizpůsobit světelným podmínkám a konfiguraci na pracovišti, jednak je možné vzájemně přizpůsobit jas světla v prohlížecím boxu a jas monitoru, na němž provádíme barevné úpravy (obvykle jde o postupný proces, kdy se vzájemně přizpůsobují monitor i box, a nelze jej plně provést v situaci, kdy intenzitu světla v boxu není možné měnit).


Detail ovládacího panelu a LCD displeje

Díky digitálnímu řízení má uživatel možnost nastavit intenzitu osvětlení prostřednictvím tlačítek v rozmezí od 0 do 100 %, a to s krokem po jednotkách. Korekce probíhají odděleně pro odrazové i průhledové předlohy a zvolená hodnota je signalizována na malém LCD displeji (opět na přední straně zadní stěny). I když apriori není možné vyloučit určité kolísání, případně změny nastavené intenzity v čase, digitální regulace je oproti analogové výrazně přesnější i pohodlnější (je například možné dočasně nastavení změnit a pak se přesně vrátit do stabilního stavu, odpadá nejistota a obava z náhodného přenastavení apod.). Po zapnutí (oba světelné zdroje jsou ovládány samostatně prostřednictvím spínačů ve spodní části vnitřní zadní stěny) následuje vždy několikavteřinový interval, kdy zdroje svítí na plný výkon, poté se výkon sníží na přednastavenou úroveň.

Připomínáme, že mluvíme o snížení intenzity; světelná soustava musí změny zvládnout při zachování dané barevné teploty. Určité odchylky jsou nevyhnutelné, nakonec drobné kolísání světelného spektra se projevuje i při kontinuálním svitu, nejde a nesmí ale jít o řádové chyby. Box, který jsme měli k dispozici, vykazoval dlouhodobě barevnou teplotu v rozmezí cca 5 000 až 5 300 K, což je přesnost pro uvažované využití velmi slušná.

Střídavě s informací o nastaveném výkonu zobrazuje displej i údaj o "prosvícených" hodinách. Trubice v boxu mají omezenou životnost cca 1 000 hodin a obsluha boxu má tak s předstihem možnost zjistit, že se jejich životnost blíží ke konci (spolu s boxem je dodávána jedna sada náhradních trubic). Vzhledem k životnosti lamp je vhodné zapínat box jen v případě potřeby, pak lze dosáhnout slušného intervalu výměny lamp (opakované zapínání a vypínání lampám podle informací výrobce nevadí).

Náhledové boxy jsou užitečné vždy, skutečně důležité jsou ale všude tam, kde se na pracovišti podstatně mění světelné podmínky. Typickým příkladem jsou moderní místnosti s velkými okny, často spíše prosklenými stěnami. Osvětlení místnosti je v takovém případě výrazně závislé na změnách venkovního světla (denní doba, klimatické vlivy). K tomu je třeba připočíst fakt, že umělé osvětlení, užívané ve večerních hodinách, se v drtivé většině významně liší od denního světla. Je přitom známo, že v takto proměnných světelných podmínkách se podstatně mění barevný vjem z předloh (zejména tištěných), případně z nátisků. Některé typy umělého osvětlení jsou pro podobné posuzování dokonce zcela nevhodné, protože podstatně posouvají barevný dojem z tiskoviny, což má za následek zejména "uměle vyvolaný" dočasný barevný nesoulad tiskoviny s jejím obrazem na monitoru. Náhledový box v takovém případě představuje vítané útočiště, místo, kde si grafik může zvyknout na stálé a stabilní osvětlení. A teprve pokud je osvětlení konstantní, můžeme při práci s barvami uplatnit v praxi nabyté zkušenosti.

Kamil Třešňák


Reakce na článek



Poslat reakci na článek

Relevantní články







Vytisknout stránku

2017
Téma čísla:
KBA posouvá technologické hranice
Miyakoshi MLP-H
Koncept Push-to-Stop Heidelberg
EDP Awards pro Xerox RIALTO 900
Nová technologie Canon UVgel a tiskárna Océ Colorado 1640
KBA RotaJET řady L a VL
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10. 9. 2017
LABELEXPO EUROPE 2017
25.-28. září 2017, Brusel
9 hal, 650 vystavovatelů

29. 8. 2017
Tiskaři v Německu
Německá odborná asociace tiskařů a médií Bundesverband Druck und Medien (bvdm) zveřejnila statistické výsledky daného oboru za loňský rok. Celkový finanční obrat se zvýšil z 20,2 mld. EUR v roce 2015 na 21,1 mld. EUR, investice sledovaných společností dosáhly výše až 666 mil. EUR.
V oboru tisku a médií v Německu je evidováno 8 316 společností, ve kterých pracovalo 139 399 zaměstnanců.

8. 3. 2017
Moderní technologie v polygrafii
Katedra polygrafie a fotofyziky Univerzity Pardubice otevírá v roce 2017 XI. ročník licenčního studia.
Licenční studium je určeno pro další vzdělávání a rekvalifikaci pracovníků, kteří pracují v polygrafickém průmyslu.
Více informací ZDE.

14. 2. 2017
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Vypisuje veřejnou zakázku na dodavatele polygrafických služeb "Zajištění a dodávka tiskových, DTP a distribučních služeb pro publicitu ESI fondů".
Podrobné informace naleznete na profilu zadavatele (MMR):
nen.nipez.cz
systémové číslo: N006/17/V00000266

+++ archiv krátkých zpráv
Tisk levně - Kvalitní tisk levně

 
Vyplňte e-mail do pole a odešlete.
E-mailové zprávy budete dostávat max. 5x týdně ...
Společnost | Kontakty | Předplatné | Archivy
© 2004 - Svět tisku - Veškeré obsahy podléhají autorskému zákonu. Kopírování či jiné použití zde uveřejněných částí pouze se souhlasem spol. Svět tisku
Generuje redakční systém Buxus společnosti ui42.
Designed by BlueCube.cz.