Svět tisku | Typo | Papír a celulóza | Další produkty | Tržiště | Adresáře a profily | Společnost | Zeptejte se...

Sony CRS aneb kdo pokoří Barco?
Pavel Kočička - Svět tisku // květen 2003

Na trhu kalibrovatelných monitorů střední třídy začíná být pěkně živo. Zatímco dříve jste se zde mohli potkat spíše s řešeními různých specializovaných firem, nyní nastupují velcí hráči. Jejich výhodami jsou slušné znalosti problematiky a dostatek kapitálu, nevýhodou je často sklon ke kompromisům…

Základní údaje
V případě tohoto monitoru opustila firma Sony značení výrobků pomocí čísel a nazývá přístroj jednoduše Sony CRS, což značí Colour Reference System (referenční barevný systém). Konstrukce samotného monitoru vychází z přístroje Sony C520, který je doplněný o sondu a ovládací program. Písmeno C v názvu značí nejvyšší kvalitativní řadu monitorů (dosud to byla řada F), označení 520 potom, že jde o 21" monitor s viditelnou úhlopříčkou 19,8". Rozměry má monitor téměř shodné, ve všech směrech 500 mm, jenom hloubka je trochu nižší a činí 485 mm. Váha monitoru je 31 kg, což u trinitronové obrazovky nijak nepřekvapí - masivní maska přece jen něco váží.
Monitor splňuje tradiční bezpečnostní normy MPR II, TCO 99. Připojit ho můžete do elektrické sítě v Evropě i v USA, protože zvládne napětí 100-240 V při frekvencích 50 či 60 Hz. Spotřeba monitoru je v pracovním režimu 135 W, v úsporném režimu maximálně 3 W a při vypnutí je téměř nulová.

Technické parametry
Základem přístroje je 21" trinitronová obrazovka FD Trinitron s roztečí mřížky 0,24 mm po celé šířce plochy. Velikost viditelné plochy je přibližně 404 x 302 mm. Horizontální obnovovací frekvence je 30-130 kHz, vertikální 48-170 Hz. Tomu odpovídá doporučené rozlišení 1 600 x 1 200 bodů při obnovovací frekvenci 85 Hz. Maximální dosažitelné rozlišení monitoru je slušných 2 048 x 1 536, což ovšem není vhodné pro profesionální práci s barvou (při této úhlopříčce a rozteči mřížky).

Zapojení
Sony CRS je vybaven dvěma standardními analogovými vstupy HD15. Pokud chcete využít přepínání vstupů, musíte pamatovat na to, že kalibrovat monitor lze pouze přes první vstup, druhý slouží jen pro obyčejný signál. Na první pohled překvapí, že monitor nemá USB rozbočovač a dokonce ani USB vstup, přes který by šlo monitor nastavovat. Celé tajemství je však ukryto ve speciálním propojovacím kabelu monitoru a počítače, který má na straně počítače ještě malou odbočku, na níž se nachází USB konektor. Pokud chcete monitor kalibrovat, musíte USB zasunout do volného vstupu v počítači.
Absenci USB rozbočovače pocítíte ve chvíli, kdy potřebujete zapojit sondu. Ta se totiž také zapojuje do volného USB vstupu, což u běžných počítačů znamená, že "monitor" zabere veškeré volné konektory. Pokud máte například USB myš, musíte pořídit externí USB rozbočovač - samozřejmě na PC s Windows, u Maca je to o něco jednodušší. Ruční nastavení/ovládání monitoru je převzaté ze současné řady monitorů Sony, včetně "joysticku" (stejný ostatně najdete i v mobilních telefonech). Ovládání je poměrně jednoduché a dovoluje nastavit všechny obvyklé parametry. Před vlastním kalibračním procesem je nutné nastavit správnou geometrii obrazu a vyladit konvergenci (moaré). V nastavení barev můžete zadat požadovanou teplotu chromatičnosti bílého bodu v rozmezí 5 000-11 000 K nebo detailně nastavit jednotlivé barevné kanály, ale není to nutné. Kromě toho se zde nachází také položka sRGB, kterou u ostatních monitorů využijete pro nastavení přístroje do daného standardu, u Sony CRS je to pouze pozůstatek jednotného menu.
Nové monitory Sony obsahují kromě běžných parametrů ještě jednu speciální volbu, kterou se přepínají tři režimy zobrazení - Professional, Standard a Dynamic. Volba Standard je určena pro běžnou kancelářskou práci, kdy se uplatní vysoký jas i kontrast, Dynamic zase pro přehrávání videa. Pro práci s kalibrací je nutné použít volbu Professional. Vzhledem k tomu, že ovládací program nedokáže tento režim navolit z počítače "po kabelu", musíte ho kontrolovat ručně.
Monitor má naštěstí zámek. Po finálním nastavení parametrů stačí menu zamknout a už se vám nestane, že vy sami nebo náhodný kolemjdoucí změní nastavení jasu, barev nebo režimu. Má to ale háček. Zámek se má aktivovat automaticky po kalibraci, což z nějakého neznámého důvodu nefunguje.

Sonda
Sony nazývá dodávaný kolorimetr jednoduše "Sensor" a tvrdí, že jde o sondu speciálně vyladěnou pro CRT monitory Sony. Vzhledem k tomu, že podobné přístroje dodává nově také Quato, půjde zřejmě o nový výrobek Sequell Imaging, což se nám bohužel nepodařilo ověřit.
Na sondě je vidět, jak se lidstvo učí z přírody. Zatímco dříve měly sondy jedenu masivní přísavku, Sony Sensor (říkejme jí tak z nedostatku jiných označení) má desítky malých přísavek, čímž připomíná systém přichytávání chobotnic. Nyní přísavka jednak lépe drží a jednak se dá také dobře sejmout.
V době nečinnosti se sonda ukládá ke spánku do speciálního pouzdra, které nejen, že ji chrání od prachu a znečištění, ale také dobře vypadá (na rozdíl od sáčku u jiných výrobců).
Výrobce udává, že při nízkých úrovních jasu je přesnost sondy do dE 2, při vysokém jasu ještě mnohem menší. Opakovatelnost měření je při nízkém jasu +/- 0,006 xy a +/- 3 % Y, při vysokém jasu ještě menší. Tyto parametry odpovídají obvyklým výrobkům konkurenčních firem.

Kalibrace
Po zapojení monitoru doporučuje výrobce nechat ho "zahořet". Nejlépe zobrazit bílou plochu a nechat ji asi hodinu svítit. Poté by měl být monitor stabilizovaný a připravený ke kalibraci. Navíc počítejte s tím, že první měsíc si každý monitor "sedá" a je třeba jej kalibrovat častěji.
Po zapojení všech kabelů, včetně sondy, je ještě nutné nainstalovat software. Z vlastní zkušenosti bychom nejprve doporučili smazat všechny Adobe Gama, Adobe Gamma a další podobné utility, které po startu Windows upravují LUT grafické karty.
Po důkladném úklidu následuje bezproblémová instalace a restart počítače. Poté je systém připraven k prvnímu použití. Po spuštění se objeví jednoduché rozhraní, kde není potřeba něco zásadně nastavovat. Jediné, co musíte udělat, je, že se rozhodnete pro vhodné cílové hodnoty. Standardně program nabízí tři možnosti - Print D50, Print D65 a Web. Pokud vám ani jedna z voleb nevyhovuje (třeba proto, že obě tiskové volby mají gama 1,8), musíte přepnout do rozšířeného režimu. Potom si můžete nastavit vlastní cílové hodnoty, ať už jde o teplotu bílého bodu, cílovou gamu nebo jas v bílé a černé. Výběr teploty je pěkně graficky znázorněn, což určitě potěší i profesionála. Výsledné nastavení lze uložit pod novým názvem a následně můžete rozšířený režim klidně opustit.
Nyní přichází vlastní kalibrace. Probíhá úplně stejně jako u ostatních programů - upevníte sondu a stisknete tlačítko. Na rozdíl od samostatných programů je zde znát, že se jedná o ucelené řešení (stejně jako třeba Barco), protože veškeré úpravy nastavení monitoru (jas, kontrast, barevnost) se provádějí automaticky.
Kalibrační proces (včetně charakterizace) trvá asi 10 minut. Neprobíhá ve více místech na obrazovce (jako u Barca), ale pouze ve středu. Tento nedostatek je však kompenzován jinak. Většina kalibračních programů zobrazuje buď jednu barvu přes celou plochu monitoru, nebo jenom malý čtvereček barvy. Sony CRS provádí měření komplexně. Klíčové barvy měří při zobrazení přes celou obrazovku, ale i při neutrálním či zabarveném okolí. Tím získá mnohem přesnější obraz, co se s obrazovkou děje.
Po kalibraci se vytvoří ICC profil monitoru, jehož název program zobrazí. Zároveň se v programu zobrazí zelený nápis "Calibrated". Přesto ještě není vše hotovo. Nyní je nutné vzít vygenerovaný profil a nastavit ho jako profil monitoru v systému. To je určitě největší výtka výrobci, protože maximálně pohodlný a automatizovaný systém nedokázal dotáhnout do konce. Pokud se program tváří jednoduše, měl by takový i být, protože uživatelé mohou ruční kroky vynechat.

Validace
Každé nastavení programu má vlastní profil i kalibraci. Proto je snadné nechat program provést dvě kalibrace a pak mezi nimi přepínat. Tento postup má stále jednu vadu na kráse - musíte ručně měnit výchozí profily v nastavení monitoru.
Pokud máte strach, zda bude kalibrace kvalitní, můžete spustit program a provést validaci kalibrace - program změří, zda jsou barvy stále ještě v toleranci nebo je třeba provést novou kalibraci. Zatímco kalibrace trvá asi 10 minut, validace jenom necelou minutu.

Barvy
Barevný gamut odpovídá lepší trinitronové obrazovce, nic jiného se ani nedá čekat. Při zvolení kalibrace na sRGB má trochu výše posazený zelený fosfor, což je dáno jinou předkalibrací monitoru.
Samotná kvalita zobrazení je velice dobrá, monitor dobře zobrazuje dokonce kritické oblasti, jako jsou světla nebo stíny. Také barevná uniformita je v pořádku, běžným okem nejsou vidět žádná problematická místa. V přechodech není viditelné páskování.
Simulaci jsme zkoušeli na běžných testovacích obrázcích pro lesklou křídu i novinový tisk a v obou případech jsou výsledky velmi dobré.
Vzhledem k době zápůjčky nebylo možné otestovat časovou stálost monitoru, což je opravdu škoda, protože v této třídě jde skoro o nejdůležitější parametr. Snad se k takovému měření budeme moci vrátit, například v rozsáhlejším testu monitorů.

Závěr
Sony CRS ještě není systém, který by mohl Barco Reference Calibrator V přímo ohrozit, nic lepšího stále není, ale rozhodně má ambice i potenciál. Oblast DTP a pre-pressu je poměrně omezená, proto bude zajímavé, do jaké další oblasti jsou kalibrovatelné monitory vhodné. Možná půjde o profesionální střižny, kde jsou přesné barvy také důležité. Přes některé drobné nedostatky (v pohodlnosti obsluhy, nikoli ve funkčnosti) je Sony CRS výborný systém, navíc za velmi dobrou cenu.

Pro Svět tisku připravil Pavel Kočička


Reakce na článek



Poslat reakci na článek

Relevantní články







Vytisknout stránku

2017
Téma čísla:
KBA posouvá technologické hranice
Miyakoshi MLP-H
Koncept Push-to-Stop Heidelberg
EDP Awards pro Xerox RIALTO 900
Nová technologie Canon UVgel a tiskárna Océ Colorado 1640
KBA RotaJET řady L a VL
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10. 9. 2017
LABELEXPO EUROPE 2017
25.-28. září 2017, Brusel
9 hal, 650 vystavovatelů

29. 8. 2017
Tiskaři v Německu
Německá odborná asociace tiskařů a médií Bundesverband Druck und Medien (bvdm) zveřejnila statistické výsledky daného oboru za loňský rok. Celkový finanční obrat se zvýšil z 20,2 mld. EUR v roce 2015 na 21,1 mld. EUR, investice sledovaných společností dosáhly výše až 666 mil. EUR.
V oboru tisku a médií v Německu je evidováno 8 316 společností, ve kterých pracovalo 139 399 zaměstnanců.

8. 3. 2017
Moderní technologie v polygrafii
Katedra polygrafie a fotofyziky Univerzity Pardubice otevírá v roce 2017 XI. ročník licenčního studia.
Licenční studium je určeno pro další vzdělávání a rekvalifikaci pracovníků, kteří pracují v polygrafickém průmyslu.
Více informací ZDE.

14. 2. 2017
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Vypisuje veřejnou zakázku na dodavatele polygrafických služeb "Zajištění a dodávka tiskových, DTP a distribučních služeb pro publicitu ESI fondů".
Podrobné informace naleznete na profilu zadavatele (MMR):
nen.nipez.cz
systémové číslo: N006/17/V00000266

+++ archiv krátkých zpráv
Tisk levně - Kvalitní tisk levně

 
Vyplňte e-mail do pole a odešlete.
E-mailové zprávy budete dostávat max. 5x týdně ...
Společnost | Kontakty | Předplatné | Archivy
© 2004 - Svět tisku - Veškeré obsahy podléhají autorskému zákonu. Kopírování či jiné použití zde uveřejněných částí pouze se souhlasem spol. Svět tisku
Generuje redakční systém Buxus společnosti ui42.
Designed by BlueCube.cz.